Meditera mera!

Meditation är bra för hälsan och själen. Idag är det till och med vetenskapligt bevisat. Ändå är det så svårt att unna sig den tiden och prioritera meditationen i vardagen. Men det behöver inte vara så avancerat.
Sätt dig på en lugn och ostörd plats. Ta några djupa andetag och var i stunden. Fokusera på dina andetag. Låt allt annat glida förbi som små moln. Hur länge du sitter är upp till dig (helst minst fem minuter). Se meditationen som en stund att umgås med dig själv och komma i kontakt med ditt inre. Det kan hända att starka känslor oförklarligt bubblar upp och det är helt okej. Låt känslan finnas där utan att gå in i den. Efteråt kan du försöka att förstå varför dessa känslor kom upp och vad de beror på. Lyssna även på kroppen. Meditation är att gå från görande till varande.

Bild: Ian Burt

Ofta läser jag om människor som mediterat och fått en aha-upplevelse eller kommit till insikt. Det är självklart fantastiskt och jag kan bara gratulera dem. Men jag kan ärligt säga att jag ännu inte uppnått den upplysningen eller känt någon eufori. Som allt annat kräver det tålamod och övning. Insikterna kommer i regel av sig själv när du minst anar det.

Häromdagen bestämde jag mig för att meditera på balkongen. Det fläktade så härligt i min lilla gröna oas. En perfekt plats att slå sig ner och stilla sinnet. Men…
Det börjar med att vår katt jamar uttråkat och enträget påkallar min uppmärksamhet. Sedan bullrar en traktor igång. Till råga på allt kommer grannen ut och tar sig ett bloss. Kan meddela att lukten inte kändes kompatibel med meditation. I det här läget består övningen i att hantera irritationen och stanna kvar i stunden. När klockan ringde för avslut kände jag mig ändå lugn. För mig är meditationen som ett andningshål där min brusande hjärna stillas.

Bra meditationsguider finns på webben. För den som behöver ge sig själv mer kärlek kan jag rekommendera self-compassion meditation, ett exempel hittar du genom att klicka här. Vidare kan jag tipsa om en app som jag använder den heter Mindfulness appen. I den finns till och med en trevlig påminnelsefunktion för oss som lätt glömmer. Hos Kreativ Insikt finns fina bildspel att vila ögonen på för den som vill. De är ganska korta och fungerar bra som mikropauser.

Gör meditationen till en del av din vardag. Kryp upp i favoritfåtöljen med en kopp te och njut i stillhet. Har du några erfarenheter eller tips angående meditation eller mindfulness? Berätta!

OM  Bild: Geoff Kim
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s